В Україні планується підвищити акцизний податок на всі види пального. Кабмін ще в березні схвалив відповідний законопроєкт, і якщо Верховна рада його ухвалить, акцизи зростуть вже з 1 липня, це може спричинити зростання цін на АЗС. Перегляд акцизів уряд аргументував необхідністю наближення національного законодавства до законодавства ЄС.
Кабмін пропонує підвищувати акцизний податок на пальне у кілька етапів: перший має відбутися 1 липня, далі – до 2028 року включно – буде щорічний перегляд 1 січня.
У рамках першого етапу акцизи зростуть:
на бензин – з 213,5 євро за тисячу літрів до 242,6 євро (+13,6%)
на дизельне пальне – зі 139,5 євро за тисячу літрів до 177,6 євро (+27,3%)
на скраплений газ – з 52 євро за тисячу літрів до 165 євро (+217,3%)
на паливо моторне альтернативне – зі 162 євро за тисячу літрів до 184,08 євро (+13,6%).
В 2025 році акцизний податок на бензин має зрости до 271,7 євро за тисячу літрів (+12%), на дизель – до 215,7 євро (+21,5%), на газ – до 193 євро (+17%) , на моторне паливо альтернативне – до 206,16 євро (+12%).
З 2026 року, згідно із законопроєктом, акцизи становитимуть: на бензин – 300,8 євро за тисячу літрів (+10,7%), на дизель – 253,8 євро (+17,7%), на газ – 221 євро (+14,5%), на моторне паливо альтернативне – 228,24 євро (+10,7%).
У 2027 році акцизи зростуть так: на бензин – до 329,9 євро за тисячу літрів (+9,7%), на дизельне пальне – до 291,9 євро (+15%), на газ – до 249 євро (+ 12,7%), на паливо моторне альтернативне – до 250,32 євро (+9,7%).
Фінальне підвищення акцизного податку заплановано на 2028 рік. На бензин акциз буде 359 євро за тисячу літрів (+8,8%), на дизель – 330 євро (+13,1%), на газ – 277 євро (+11,2%), на моторне паливо альтернативне – 272, 4 євро (+8,8%).
Слід нагадати, що навесні 2022 року військова агресія Росії проти України спричинила кризу постачання пального у країну і його дефіцит на автозаправках. Щоб мотивувати постачальників завозити бензин і дизель новими логістичними шляхами в умовах збільшених ризиків влада зменшила податковий тиск на галузь – відмінила акциз і зменшила ПДВ з 20% до 7%. Це допомогло наситити ринок пальним, але держбюджет втратив надходження.
Після того, з 1 липня 2023 року Верховна рада повернула акцизний податок на пальне на довоєнний рівень а також ПДВ повернувся на рівень 20%.